Ahad, 7 April 2013

Madu Tualang


Madu tualang adalah madu hutan berkhasiat tinggi. Malah, beberapa kajian termasuk kajian universiti tempatan mendapati madu tualang mengandungi lima kali ganda lebih khasiat daripada madu lebah yang dipelihara.

Ini disebabkan kepelbagaian sumber nektar yang diambil oleh lebah hutan gergasi (apis dorsata). Lebah terbabit mengambil sumber nektar daripada pelbagai flora di dalam hutan yang mengandungi khasiat yang tinggi. 

Selain khasiatnya untuk kesihatan, madu tualang boleh dijadikan ramuan untuk menghasilkan pupur muka yang meningkatkan seri wajah menerusi menerusi khasiatnya dan adunan 1,001 nektar bunga hutan yang ada dalam madu tualang.

Antara kelebihan madu tualang sebagai pupur muka termasuk fungsinya untuk membantu melembutkan kulit dan menghasilkan ton wajah yang sekata. 

Ia juga membantu mengurangkan jerawat, menyembuhkan luka dengan cepat dan membantu memudarkan parut.

Untuk membuat pupur muka, kaedahnya mudah saja. Ia dihasilkan menggunakan campuran madu tualang, minyak zaitun, telur dan dadih tanpa perasa yang kemudian boleh disapu ke wajah selama 15 hingga 30 minit sebelum dibilas.

Khasiat madu tualang sebagai makanan tambahan yang baik untuk menjaga kesihatan juga diperakui. Ia lazimnya menjadi buruan mereka yang bermasalah kesihatan bagi membantu mencegah penyakit seperti batuk, batuk kering, asma, alahan, gastrik, resdung, sakit sendi dan sukar tidur.

Madu tualang turut membantu dalam pelbagai aspek lain termasuk untuk menambahkan stamina dan membekalkan tenaga serta meningkatkan metabolisme tubuh. 

Ia turut berfungsi sebagai agen antioksidan yang boleh mengurangkan aktiviti pemusnahan sel serta merawat luka.

0 ulasan:

Catat Ulasan